6 d’abr. 2010

Circular Campirme-Tuc de la Cima, MBEA S3S4 (Pallars Sobirà)

***

El descens de la vessant N del Tuc de la Cima (Foto:PilarBarbens)

- Pues usted habla muy bien el español..
- ouh si, lo aprendí que ninguno de ustedes había nacido.
Al matí al trenc d'alba pren el seu ritme suau, enfila tot sol cap a la Coma del Forn, ell i els seus més de 70 anys, i uns esquís que han de portar centenars de valls, carenes i muntanyes.... Ulls inquiets! A la tornada ens retrobem al refugi. Amb la il.lusió de nen petit ens explica que s'ha estat dues hores al cim contemplant al paisatge
- se veia todo!

... ens apretem fort les mans per despedir-nos. La nostra també ha estat uns sortida tres estrelles.

Pujant el llom cap al Tuc de la Cima amb el coll de Trencacalders al fons... i la Pica d'Estats més al fons (Foto:EduPlana)

Enllestim finalment la circular del Campirme pendent, amb l'afegitó de fer cim al Tuc de la Cima per baixar per la seva punyent vessant N. Preciosa, aèria, recorrent tres valls, dues de difícil accés, entrelligades per cubetes i colls penjats. Fins a S4 únicament per la pala SE del Campirme, no tant pel pendent (màxim 35º) sinó per exposada i que només s'ha d'abordar amb neu molt estable.

Itinerari (en vermell ascens, blau descens). En groc marco un descens alternatiu de l'avantcim del Campirme, i el final de festa per les pistes d'esquí nòrid. I encarant la pujada cap a la canal central (Foto:PB)

Superant el mur a l'esquerra de la canal central que trobem molt placada (Foto:EP&PB)

L'itinerari és evident, sortirem de la Pleta del Prat (1.720m) i pugem al cim del Campirme (1.633m) per la canal central, o alternativament pel coll de la Cima o la normal. D'allà baixarem directes mirant de prendre la canal central de la pala SE que des de dalt no es veu. Compte que a vegades s'hi forma una esquerda gran entre els ressalts de roca del final. Creuem l'estany gran de Campirme i fem un no res de desnivell fins el coll de Tovarres. D'allà surt un canaló franc que ens mena al fons de vall. A la cota 2.100m aprox. calcem pells fins al coll de Trencacalders. I remuntem el llom primer amb esquís i després a peu fins al Tuc de la Cima (2.453m). També podem pujar al cim amb pells per una canal ample poc abans del llom. Del cim baixem per qualsevol de les opcions picones que ens deixem al fons de vall on enllecem amb la traça de les pistes (o alternativament fins al coll de la Cima), i al refugi, a per la cerveseta!, cofois....

Des del cim del Campirme, amb la vall del mateix nom, l'estany gran de Campirme el fons, el bony del Pic de Tovarres, i a l'esquerra el coll del mateix nom i al fons el cim de Trencacalders... sssss... (Foto:EP)

Descens del cim de Campirme (Foto:PB)

L'estat de la neu, excel.lent. Pols seca a les obagues fins a un pamet a trams, i ben transformada a les solanes. Només a la pala SE del Campirme l'hem trobat pols una mica pesada. Només a la canal central d'ascens l'hem trobat delicada per la nevada amb vent del dia abans.

Passant l'estany gran del Campirme i el descens de la vessant SE del Campirme (el baixem fent un flanqueig i per la segona canal de l'esquerra de l'itinerari marcat per adaptar-se al pas de a peu de la Pilar). En groc el descens alternatiu des de l'avantcim (Foto:EP)

Al coll de Tovarres amb el Tuc de la Cima a l'esquerra i el cim de Trencacalders al fons (Foto:EP)

Flanquejant amb el coll de Tovarres i el cim del Campirme al fons (Foto:EP)

Al llom pujant el Tuc de la Cima, amb l'interessant descens SE del cim cap a la pista d'esquí de fons, al fons a l'esquerra... i amb la cridanera i bellíssima serra de les Canals al fons (Foto:EP)

La pujada al Campirme per la canal central vista des del Tuc de la Cima i l'entrada del descens (Foto:EP)

El descens del Tuc de la Cima i del coll de Tovarres, aquest últim el baixem per la vessant obaga a l'esquerra del tub on trobem una neu pols de luxe (Foto:PB&EP)

Descens del Tuc de la Cima i últims girs al gust (Foto:EP)

Sortida molt recomanable, sense ser molt llarga, sense massa desnivell acumulat (1.250m positius) però intensa, i farcida de descoberta....

Descens des del coll de Tovares

Activitatmoltbenfetaidesfeta amb la PilarBarbens i en XescoMas que indisposat ens preveu des del fons de vall el 5/04/10, i una primavera ja imparable!

I ja de tornada, al genial poble mediaval de l'ara Sta. Creu de LLagunes, al port del Cantó

Anònim ha dit...

osti.. que completa amb aquest posar i treure pells, es una bona opció per encara fer aquest any..
Molt xula la baixada del coll de la cima..
I passat els llacs, vas trobar el pas sense problemes?
ignasi

molt maca Ignasi,
la baixada última és des del mateix cim del tuc de la cima. En realitat n'hi ha una més picona encara que mira cap al refugi, s'ha de visualitzar des de baix tot i que des del cim també és fàcil de veure. A la primera entrada del Campirme la tinc marcada.
El pas del coll de Tovares és molt evident.
Aquest any és pot enganxar, però t'has d'assegurar del regel de la nit abans per encarar la vessant SE amb seguretat, posar-s'hi aviat i ull amb que no hagi aparegut l'esquerda de la canal central